Verhalen vertellen met Instagram en Snapchat: een workshop van Kirsten Jassies

Ook wij moeten ons wel eens laten inspireren door derden. En door wie kan dat nou beter dan door Kirsten Jassies, expert op het gebied van Instagram, Snapchat en Youtube. Ze schreef voor Frankwatching het boek ‘In Beeld met Instagram’ en ze zette het blognetwerk Blogtoday op voor uitgever Sanoma waar ze influencers, merken en magazines aan elkaar koppelde. Zij gaf woensdag 28 december (2016) een training over visuele verhalen vertellen in de Snorfabriek in Utrecht. En KISS was erbij!

 

 

 

Tijdens deze workshop richtten we ons op Instagram en Snapchat. Hoe kan je met deze kanalen nu het best een sterk visueel verhaal vertellen?

 

 

Instagram

Instagram: Mijn (Eline) persoonlijk favoriet van de social media kanalen. Zeker na de introductie van Insta Stories ben ik niet van dit kanaal af te slaan. Want, naast de perfecte foto’s in de foto feed mogen we bij Insta Stories onze echte ik laten zien met minder perfecte beelden die maar 24 uur online staan. Zo kan je met de content in Insta Stories het hele verhaal vertellen rondom de ‘picture perfect’ in jouw foto feed. Wil je jouw Instagram effectiever inzetten? Zet het dan om in een zakelijk kanaal. Met een simpele druk op de knop bij instellingen kan je het al omzetten. Kost je niks en je kan gemakkelijk gegevens achterhalen zoals welke afbeeldingen het populairst waren, rond welke tijden jouw volgers het meest op Instagram zitten, aantal website klikken etc. Handig om te weten toch?!

 

 


 

 

 

Snapchat
Snapchat noemt zichzelf nadrukkelijk geen social media kanaal, maar een videokanaal. Ook wordt het het middel genoemd om de jongeren doelgroep te bereiken. Maar voor hoelang nog? Want zelfs onze ouders beginnen de leuke Snaps en filmpjes te waarderen!

 

 

Snapchat is een mooi platform om brand loyaliteit mee te kweken en storytelling in te zetten. Ook voor een een-op-een conversatie met de doelgroep is Snapchat een uitermate geschikt middel. Veel marketeers maken zich druk om het verdwijnen van de content. Want op Snapchat is de content niet langer dan 10 seconden zichtbaar: eenmaal bekeken kan je het niet meer terugkijken. Maar dat is nu juist wat dit platform zo aantrekkelijk maakt. Want als je een goed verhaal vertelt kan je juist de doelgroep een reden geven om weer terug te komen op jouw kanaal!

 

 

 

 

Tips & Tricks
Tijdens de training gaf Kirsten ook een aantal Tips & Tricks over het vertellen van een visueel verhaal op Instagram en Snapchat. En deze kunnen wij jullie natuurlijk niet onthouden:
1. Stel een styleguide op voor jouw beeldverhaal,
2. Frequentie en timing zijn erg belangrijk,
3. Wees sociaal en ga het gesprek aan met jouw volgers/fans,
4. Stel doelen: wat wil je bereiken met het kanaal?
5. Stel een duidelijke profieltekst op: wie ben je en wat doe je?
6. Gebruik hashtags,
7. Claim je eigen hashtag (en zet deze in je profieltekst),
8. Werk eventueel samen met influencers,
9. Gebruik Instagram Stories,
10. Ga adverteren!
11. Laat Snaps op elkaar aansluiten met cliffhangers en teksten,
12. Kies een duidelijk en makkelijk na te volgen format,
13. Vertel op vaste dagen over vaste onderwerpen.

 

 

Conclusie
Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar eigen verhaal. Door eigen richtlijnen op te zetten over hoe je dat verhaal wilt vertellen heb je al een goed format om visueel jezelf of een bedrijf op de kaart te zetten. Weet wie de doelgroep is en waar deze zich online bevindt en Keep It Short and Simple! Vind je het moeilijk om jouw eigen verhaal in kaart te brengen of weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij; KISS helpen jou daar graag bij!

No Comments

Post a Comment