The Next Big Thing: Contentdistributie via chat!

Chatten (lees: online kletsen en dus communiceren).. Het lijkt wel de rode draad van mijn leven. In de jaren ’90 was ik als jonge tiener al in de ban van de eerste chatprogramma’s zoals ICQ en MSN Messenger. Verslavend, nieuw, spannend, maar met name ontzettend vernieuwend waren deze programma’s waarbij je voor het eerst online in contact stond met vrienden en vriendinnen. Tegenwoordig is chatten de normaalste zaak van de wereld en spreken we elkaar met name via het web, is het niet via Whatsapp, dan is het wel via Facebook Messenger. De functie van chatten is na al die jaren hetzelfde gebleven, namelijk; we communiceren en delen dingen met elkaar. Maar is dat niet wat saai? Kunnen we niet meer uit chatten halen? Zo dacht het populaire Snapchat ook alvorens ze Discover lanceerde. Snapchat weet met de komst van Discover in één klap interesse te wekken van (b-to-b)bedrijven en andere doelgroepen, dan enkel jong publiek. Hoe ze dat doen lees je hier.

 

Contentdistributie
Snapchat-Emoji-Camera-Updates
Dat er een verandering heeft plaatsgevonden in het consumeren van nieuws is niet nieuw. Met de komst van de digitale kiosk Blendle kan je naar wens losse artikelen uit bladen en kranten kopen. Voordat het platform bestaansrecht had heeft het hemel en aarde moeten bewegen om de vastomlijnde werkwijze te doorbreken. Dit geldt tevens voor het fraaie voorbeeld De Correspondent, maar ook voor Jalta, Vines, Follow the Money en The Post Online. Mede dankzij dergelijk initiatieven kunnen we ons inbeelden dat er nog veel staat te gebeuren in het journalistieke landschap en zijn er verschillende scenario’s voor de toekomst denkbaar. Niet alleen de technologie verandert, maar ook ons gedrag. Denk aan nog meer simultaan nieuws consumeren, nieuws snacken, de burger als verslaggever via een live-video-streamings-app, dronejournalistiek en het Martini-principe (we willen nieuws anytime and anywhere). Kortom, ons mediagebruik wordt ambient en onze behoefte als consument is; on demand!

 

Discover
Maar hoe kunnen bedrijven inspelen op deze trends en de toekomstige contentdistributie? Het eerste antwoord komt van het futuristische Snapchat. Je zou het niet verwachten maar de app, waarbij de foto’s die je naar je vrienden stuurt verdwijnen, heeft een zakelijke tendens gekregen. Met de komst van Discover, een speciaal deel binnen Snapchat, kan je op een mooie visuele manier artikelen vanuit verschillende invalshoeken lezen. Er worden twaalf nieuwskanalen zoals CNN, Vice, Cosmopolitan en National Geographic aangeboden. Je kunt door de nieuwsberichten heen swipen tot je een interessant artikel tegenkomt. Zodra je omhoog veegt kan het volledige bericht gelezen worden. Het platform biedt zo een uitgelezen kans voor bedrijven om branded journalism toe te passen, want vanaf nu kunnen er indirect berichten gestuurd worden naar alle gebruikers van dit platform. Uiteraard enkel als de persoon zelf het bericht selecteert. Een ander addertje onder het gras is dat de content maximaal 24 uur in de app blijft staan.

 

Marketingmensen opgelet! Vanaf nu kan je dus business doen door te chatten. Dergelijke services worden the next big thing genoemd door verschillende media analisten en wij zijn er van overtuigd dat ze gelijk krijgen. Whatsapp zal Snapchat snel opvolgen en zeer binnenkort distribueren we met zn allen content via chatrooms. Het devies luidt; het moet snel en gemakkelijk kunnen en het liefst op alle kanalen. Dus vergeet vooral Facebook en de microblogs niet, want het distribueren van nieuws moet in de toekomst via elk communicatiekanaal kunnen.

 

Brandend content
BrandJournalismOké, maar wordt nu alle content dan branded? Is dat niet doorzichtig en daalt hiermee het vertrouwen in journalistiek niet nog meer? Ja en nee. Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon, want er bestaan nu ook al veel advertorials en artikelen die gekleurd zijn vanuit zakelijk perspectief. Wel vervagen grenzen tussen commercie en journalistiek, waardoor het noodzakelijk is om mediawijs te blijven (of worden). Echte (onderzoeks)journalistiek verdient erkenning en kan nu eenmaal enkel betaald worden door de inkomsten die worden gegenereerd uit de branded content. Wij zien branded content dan ook als aanvulling, maar niet als vervanging van redactionele stukken.

 

KISS is gespecialiseerd in het zakelijk inzetten van content om producten en diensten beter te laten verkopen. Als merkjournalisten spelen we vaak in op de vraag naar relevante content vanuit het bedrijfsleven.

No Comments

Post a Comment