De toekomst van online influencers

Het is al lang geen geheim meer dat influencers betaald krijgen voorde content die ze voor je product of bedrijf plaatsen. Daarmee ligt het gevaar op de loer dat ze een stukje geloofwaardigheid bij hun publiek verliezen. Daarnaast vragen enkele influencers ook steeds hogere bedragen voor de gesponsorde content die zij op hun blog, vlog of social media kanalen plaatsen. Betekent dit dat influencermarketing aan populariteit verliest?

 

We lezen verschillende voorspellingen. Waar de een zegt dat de hoge bedragen van de influencers hen de kop gaat kosten, zegt de ander dat influencermarketing niet meer weg te denken is uit de huidige marketingstrategie van een bedrijf. Mits ze daar budget voor hebben natuurlijk.

 

Hoge bedragen
In de Reclamecode Social Media staat dat je content waarvoor je betaald krijgt, aan moet duiden met #ad of #spon. Ook het Commissariaat van de Media houdt in de gaten of betaalde content wel als advertisement wordt aangegeven. Waar voorheen bedrijven influencers overspoelden met allerlei gratis producten in de hoop dat ze het op hun mediakanalen zouden delen, wordt nu met fikse bedragen gestrooid. Wij wisten dit al, maar weten de trouwe fans van de influencers dat? En weten ze ook om welke bedragen dat dan soms gaat?

 

Micro-influencers
Grote bedrijven met grote marketingbudgetten zullen hun hand niet omdraaien voor de hoge bedragen die influencers met een groot bereik betalen voor bijvoorbeeld een enkele Instagram post. Het bereik blijft een factor, maar het is nu niet meer de belangrijkste. Interactie en authenticiteit wordt ook steeds belangrijker. Bedrijven zullen daarom steeds vaker in zee gaan met influencers die niet per se een grote schare volgers hebben en ook minder hoge bedragen voor hun content vragen. De ‘micro-influencer’ wint aan populariteit.

 

Tussenpartij
Ook worden er steeds meer platformen uit de grond gestamd die fungeren tussen de bedrijven en de influencers. Zij fungeren als een tussenpartij waardoor het steeds makkelijker wordt om de juiste influencer te vinden voor de beoogde doelgroep en met hem of haar in contact te komen. Deze platforms zorgen er ook voor dat nieuwe en micro-influencers zich beter op de kaart kunnen zetten.
De toekomst
Influencermarketing wint nog steeds aan populariteit. De reclamebudgetten verschuiven nog meer van tv en radio naar social media, content en dus ook influencers. Alleen de manier waarop deze influencers ingezet worden zal per bedrijf meer gaan verschillen. En de influencers zelf moeten de balans zien te bewaken tussen betaalde en niet-commerciële content. Want de volgers mogen een influencer niet als een geldwolf gaan zien, dan werkt het averechts. Maar deze vorm van marketing zien wij voorlopig nog niet uit het online beeld verdwijnen. Nemen bedrijven influencers en vloggers binnenkort in vaste dienst? Hierover binnenkort meer!

kiss2impress_influencermarketing_quote

No Comments

Post a Comment