5 Twitter-trends: van Periscope tot #excelfie

Over de integratie van video-content, het opbouwen van vertrouwenskrediet en over de meest geretweette Tweet ooit (je weet wel, de selfie van Ellen Degeneres tijdens de Oscar’s). Het allereerste Twitter Congres in Nederland van afgelopen donderdag 11 juni bestond uit een rits inspirerende sprekers die onder meer vertelden over technologische ontwikkelingen, maatschappelijke trends en best (en bad) practices uit eigen ervaring. Een dag die bol stond van informeren, inspireren en tweeten natuurlijk. Een report van een zeer interessante dag.

 

1. Twitter als ultiem interesse-netwerk (Marc de Vries, Country Manager Benelux)
Dagvoorzitter Roos van Vugt trapt de dag af en geeft het woord aan Marc de Vries, Country Manager Benelux bij Twitter. Hij vertelt dat Twitter -meer dan andere social media- het ultieme interesse-netwerk is. Je zoekt op interesses via hashtags, je volgt mensen uit jouw vakgebied of op andere vlakken waar jouw interesses liggen. Dit maakt dat Twitter niet alleen interessant is voor mensen die actief zijn op het social medium, maar óók voor mensen die geen account hebben. Twitter tracht dan ook steeds meer waarde te creëren voor niet-Twitter gebruikers.

 

2. Periscope: live, native, mobile, everywhere
De vries vertelt dat native, mobile, live, everywhere de strategische pijlers zijn die Twitter hanteert. Met native wordt bedoeld dat video-content steeds beter wordt geïntegreerd in de timeline. Hiermee pusht Twitter video-content, welke door 82% van de gebruikers wordt gekeken. Twitter is van origine puur gebouwd op mobile. Mobiel zit in de genen van het bedrijf en Twitter zal haar mobile features constant blijven doorontwikkelen. Met Live wordt real time bedoeld. Live filmen via Periscope is momenteel de trend op Twitter. Everywhere heeft betrekking op de combinatie van eerder genoemde pijlers en doelt met name op altijd (want: mobiel toegankelijk) en overal live content vergaren via Twitter.

 

3. Trending Topic: Het opbouwen van vertrouwenskrediet
In navolging op De Vries spreekt keynote speaker Stephan Fellinger (Zaak van Vertrouwen, SPIN Awards) over de vertrouwenscrisis waarin wij leven en hoe belangrijk het is om online vertrouwenskrediet op te bouwen bij je stakeholders. Verschillende sprekers naar wie ik daarna luister, beamen deze gedachte. Zo vertelt Maaike Gulden over het enorme belang van vertrouwelijke interactie in het domein Zorg en Welzijn en het succes van online spreekuren, uitgevoerd door uiteenlopende specialisten en ziekenhuizen. Op grond van de interactie wordt eventueel doorverwezen naar de reguliere hulpverlening.

Luisteren en monitoren blijken nog steeds twee competenties te zijn, waarvoor Twitter de perfecte tool is. Robin Wollenberg (BAM) vertelt dat Twitter een grote bron is voor het verkrijgen van inzichten in hoe stakeholders denken, communiceren en handelen. De trending topics over een bepaald bouwproject brengt hij in kaart, om op basis daarvan een persbericht te schrijven.

 
4. Checklist voor content: Fast, Easy, Fun
Koning van de Inhaker Jordi van den Bovenkamp (Boomerang Create), geeft een inkijk in zijn werk in 140 slides en geeft een concrete to do list van hoe online in te haken op actualiteiten. De combinatie actualiteit, entertainment en timing kan zorgen voor een waar sneeuwbaleffect op Twitter. Jordi is er een kei in zo’n sneeuwbal te creëren met zelfgecreëerde hashtags die vervolgens trending worden. Zo creëerde hij de #excelfie, waarbij hij Twitteraars triggert een selfie te maken terwijl ze in een Excel-bestand aan het werk zijn.

 

5. Online = technologisch verlengstuk van persoonlijkheid
In navolging op de breakoutsessies wordt de dag besloten met twee keynote speakers, te weten Mischa Coster en Steven van Beleghem. Beide heren vertellen over maatschappijbrede ontwikkelingen die van invloed zijn op het medium Twitter én vice versa. Van Beleghem vertelt in zijn keynote dat de digitale transformatie die we momenteel beleven van invloed is op een transformatie vna de mens. Om digitale wegen te bewandelen, zal altijd een menselijke hand nodig zijn. Mensen injecteren emoties, iets wat geen enkele andere technologie kan. Twitter is niets meer en niets minder dan een technologisch verlengstuk van je persoonlijkheid. Het tonen van empathie, passie én creativiteit is iets dat alleen wij kunnen toevoegen. Blijf dit online doen, is het devies! Het liefst in 140 tekens.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching.com. Lees het artikel hier

No Comments

Post a Comment