Wanneer is content meer dan stuff?

Dagelijks scrollen we ons een weg door foto-updates, berichten van 140 tekens en allerhande filmpjes die vanzelf afspelen, wanneer de cursor eroverheen glijdt. We lezen blogs over ons vakgebied of over andere interessegebieden en voor we het weten zijn we uren zoet met het snacken van content. Want dat is het. We pakken hier en daar wat mee om vervolgens onze weg te vervolgen.

 

Waar de nadruk bij het consumeren van content eerst lag op pull (het halen of zelf opsnorren van bepaalde content), verplaatst het zich momenteel steeds meer naar het ouderwetse push (de content wordt zo voor je snufferd geworpen). Hierdoor krijgen we wellicht ook een bak content over ons heen, waar we niet bepaald op zitten te wachten. De vraag luidt dan ook: wanneer heeft content daadwerkelijk waarde voor de consumer? En wanneer levert content je wat op, als merk of organisatie? Dagelijks scrollen we ons een weg door foto-updates, berichten van 140 tekens en allerhande filmpjes die vanzelf afspelen, wanneer de cursor eroverheen glijdt. We lezen blogs over ons vakgebied of over andere interessegebieden en voor we het weten zijn we uren zoet met het snacken van content. Want dat is het. We pakken hier en daar wat mee om vervolgens onze weg te vervolgen. Waar de nadruk bij het consumeren van content eerst lag op pull (het halen of zelf opsnorren van bepaalde content), verplaatst het zich momenteel steeds meer naar het ouderwetse push (de content wordt zo voor je snufferd geworpen). Hierdoor krijgen we wellicht ook een bak content over ons heen, waar we niet bepaald op zitten te wachten. De vraag luidt dan ook: wanneer heeft content daadwerkelijk waarde voor de consumer? En wanneer levert content je wat op, als merk of organisatie?


De snackende consument

Als stereotiepe consument snack in me online een eind in de rondte. Ik scroll door de updates op Instagram, om vervolgens naar iemands profiel te gaan en van daaruit door te pakken naar allerhande mensen of merken. Voordat ik het weet ben ik een uur verder en vraag ik me af: wat heb ik nu daadwerkelijk gezien? Of wat heb ik hier nu van opgestoken? Je voelt ‘m al aankomen. Het antwoord is: niets. Behalve dat het mijn onstilbare nieuwsgierigheid enigzins voedert. De meerwaarde van deze content is er eigenlijk niet, buiten het ongegeneerd gluren om.

 

Schermafbeelding 2015-06-23 om 09.51.17Content heeft waarde, wanneer het een bepaalde nieuwswaarde heeft. Bijvoorbeeld wanneer een blog wordt geschreven over een actueel onderwerp, waarvan nieuwsuitzendingen op een zeker moment bol staan. Een blog kan een bepaalde visie geven, een andere kijk op de zaak. Dat vind ikzelf van meerwaarde. Ik lees graag de columns van VPRO-coryfee Tim den Besten. Een twintiger die weet waar hij het over heeft en zonder poespas zegt waar het op staat. Fijn. Daarnaast houden we van gebeurtenissen die in onze nabije omgeving plaatsvinden. Wie volgt er niet een Instagram-account dat de mooiste foto’s van jouw woonplaats verzamelt? Ook zijn we er als de kippen bij als emoties een rol spelen in een stukje content (lees: de talloze filmpjes van aandoenlijke kindjes of diertjes) of iets sensationeels plaatsvindt (lees: keihard vallen, bizarre trucs, gecompileerd op een platform als Dumpert). Maar waar we ook voor warm lopen zijn de elitepersonen, de Doutzen Kroezen, Kim Kardashians, modebloggers of news anchors, die met mooie beelden een kijk geven in hun drukbewogen levens. Of wanneer zijzelf juist een mooi stuk content aanprijzen. Als online peers of opinieleiders hebben zij een dikke vinger in de online-marketing-pap.


Wanneer content meer dan stuff is

Het is heel simpel. Wanneer je consumenten laat betalen voor je content, dan levert het direct wat op. Steeds meer zien we dat er online initiatieven worden gelanceerd, waarvoor je moet betalen voor content, maar waarbij meteen een zekere kwaliteitsstempel wordt afgegeven. In de veelheid aan content Schermafbeelding 2015-06-23 om 09.53.34onderscheid je je en geef je de boodschap af dat jouw content het waard is om een geldbedrag voor neer te leggen. Dat moet het dan ook wel daadwerkelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn het succesvolle Blendle, Netflix en Uitzending Gemist.

 

Content kan ook dienen als praktisch handvat. Informatie die jouw klanten nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren. Het kan gaan om noodzakelijke content, zoals uitleg of een productoverzicht in de winkelwagen van een webshop. Het kan ook gaan om een stuk extra service, die dus je klant of jezelf extra waarde biedt, bijvoorbeeld in de vorm van efficiency. Daarnaast helpt content het gedrag, de kennis of de houding van je doelgroep te veranderen. Als je regelmatig je content ververst, bovenop de trends en ontwikkelingen zit en vanuit je eigen professie waarde weet toe te voegen aan dergelijke actualiteiten, dat zit het wel snor. De content die niet onder bovenstaande valt, kan worden geplaatst onder het kopje stuff. Iets wat de snackende consumer op z’n tijd heerlijk vindt, maar wat uiteindelijk geen waarde toevoegt.

No Comments

Post a Comment